Dropshipping u Hrvatskoj: Kako pokrenuti uspješan online biznis?
Dropshipping je jedan od najpopularnijih modela e-trgovine jer omogućuje prodaju proizvoda bez potrebe za skladištenjem. To znači da vi ne morate imati vlastite zalihe, već samo prosljeđujete narudžbu dobavljaču koji izravno šalje proizvod kupcu. Ako vas zanima pokretanje dropshipping poslovanja u Hrvatskoj, u našem vodiču donosimo sve pojedinosti kako bismo vam pomogli da izbjegnete pogreške, pronađete dobavljače i postavite profitabilnu online trgovinu.
Što je dropshipping i kako funkcionira?
Premda na našim prostorima možda još uvijek nepoznat, dropshipping je jednostavan proces koji se sastoji od nekoliko koraka. Uzmimo za primjer da se bavite prodajom tradicionalne japanske odjeće i imate web shop s kojeg se mogu naručivati proizvodi. Nakon što kupac odabere određeni proizvod, primjerice kimono, na webshopu, vi zatim narudžbu prosljeđujete dobavljaču ili proizvođaču. On zatim proizvod direktno šalje kupcu, a vi zarađujete na razlici između prodajne i nabavne cijene. Ključna prednost dropshipping modela je što nemate troškove skladištenja i logistike, stoga je cjelokupni fokus na marketingu i prodaji.
Prednosti i nedostatci dropshipping modela
Niski početni troškovi jedna su od prednosti jer nema potrebe za kupovanjem zaliha unaprijed. Prvi korak pri pokretanju poslovanja uglavnom je pokretanje webshopa, tako da je inicijalno postavljanje vrlo jednostavno. Rad s bilo koje lokacije idealan je za digitalne poduzetnike. Dodatna prednost je što je široka ponuda proizvoda, pa asortiman možete lako mijenjati ovisno o potražnji.
S druge strane, niske su marže, pa zarada po proizvodu može biti mala. Iz našeg iskustva, u kupovnom procesu najviše problema proizlazi iz nepravilnog pakiranja proizvoda i neadekvatne dostave. Premda odgovornost nije isključivo na vama, kupci će ju najčešće prebacivati na vas u slučaju da dođe do kašnjenja ili loše isporuke. Slično je i s povratima i reklamacijama koje su na ovaj način puno složenije za rješavanje. Također, rok isporuke može biti duži, posebice ako surađujete s kineskim dobavljačima, pa ponekad dostava može trajati i do 40 dana.

Kako pokrenuti dropshipping biznis u Hrvatskoj?
Odabir niše
Premda se na prvu možda čini da je šire tržište bolja sigurnija opcija, ovo nije slučaj. Najbolje bi bilo fokusirati se na specifične proizvode i analizirati potražnju za istima. Postoje brojni marketinški alati kojima možete istražiti kako tržište diše. Neki od jednostavnijih pomoću kojih možete vidjeti pretrage su Google Trends i SEMrush. Također je jako bitno provjeriti i konkurenciju te razmotriti što bi mogao biti vaš tzv. “Added Value” za kupca po kojem ćete se diferencirati. Primjerice, ako prodajete namještaj, fokusirajte se na namještaj od premium drveta.
Pronalazak pouzdanog dobavljača
Pronalazak kvalitetnog dobavljača izrazito je važna komponenta dropshipping procesa. Radi se o ključnoj sponi između vas i kupca. Važno je naći pouzdanog partnera koji će poštivati rokove isporuke i omogućiti precizno praćenje pošiljki. Stoga je manji rizik od povrata, reklamacija, nezadovoljstva kupaca i negativnih recenzija. Kvalitetan dobavljač također jamči standarde kvalitete i stabilnost zaliha, a isto je moguće testirati i provjeriti prije cjelokupne narudžbe. Važna je također i jasna kontrola, odnosno transparentno komuniciranje troškova, carine i sličnih dodataka. Prije nego što se odlučite na konkretnog dobavljača, provjerite njegove recenzije i opcije što sve nudi.
Izrada webshopa
Kod ovog modela jedna od najvažnijih stvari je izrada profesionalnog webshopa. Budući da u dropshippingu nemate svoj fizički proizvod, vaša web lokacija je prvi i najvažniji kontakt s kupcem. Osim dobrog vizualnog prvog dojma i funkcionalne stranice, obratite pozornost na jednostavan i siguran proces plaćanja. Ako ponudite loše korisničko iskustvo, stopa napuštanja, a time i sama konverzija bit će niže. Nezadovoljni kupci također ostavljaju i loše recenzije na Googleu. U našem blogu XXX osvrnuli smo se na nekoliko jednostavnih alata koji vam u tome mogu pomoći. Razlika je samo u cijeni, vašim tehničkim znanjima i financijskim mogućnostima.
Marketing i oglašavanje
Nakon što ste odabrali platformu za prodaju, važno vidjeti koji su najbolji marketinški kanali putem kojih ćete doći do svojih kupaca. Jasno targetirajte ciljnu skupinu kojoj se obraćate te na temelju toga procijenite na kojim se kanalima ona nalazi. Često se dogodi da tvrtke žele biti prisutne na svim kanalima, a zatim ne stižu plasirati relevantan sadržaj za njih. S druge strane, ako su vaša ciljana skupina mladi do 25 godina i imate ograničen budžet, nema smisla da se oglašavate na Facebooku, već je korisnije da svoj budžet preusmjerite na Instagram i TikTok. Ne zaboravite također na SEO i content marketing posebice ako nemate budžet za Google Ads kampanje. Premda ovakvom organskom dosegu treba duže vremena, besplatan je i kvalitetniji u odnosu na plaćene oglase.
Postavljanje cijena i marži
Ako već niste prije postavljanja cijena i marži svakako istražite tržište. Provjerite što to nudi konkurencija i po kojoj cijeni. Prilikom definiranja svoje cijene proizvoda u obzir uzmite pravilo 3x cijene. To znači da proizvod prodajete za 3x veći iznos u odnosu na nabavnu cijenu kako biste pokrili troškove marketinga, ali ujedno ostvarili i zaradu. Primjerice, ako nabavljate proizvod po cijeni od 50 €, prodajete ga za 150 €. Testirajte različite cijene kako biste pronašli optimalnu prodajnu cijenu. Stopu prodaje također povećava kada trošak dostave uključite u cijenu proizvoda.

Rješavanje dostave i povrata
Dostava je jedan od presudnih elemenata u lancu prodaje. Upravo se ovdje često događaju propusti u vidu kašnjenja, neispravnosti i sl. Ako poslujete unutar Europe, svakako koristite dobavljače s EU skladištima kako biste smanjili rokove dostave na 3 do 7 dana umjesto 20 do 40. Ne zaboravite ni definirati politiku povrata. Razmislite o opciji da trošak povrata ovisi o kupcu u slučaju da je proizvod ispravan. Automatizacija praćenja narudžbi također znatno može olakšati cijeli proces.
Zakonski okvir za dropshipping u Hrvatskoj
Kako biste krenuli s legalnim dropshipping poslovanjem, potrebna je prvo registracija obrta ili tvrtke. Ako očekujete manji promet, možete započeti i s paušalnim obrtom. Imajte samo na umu da ako promet prelazi 39.816,84 € godišnje, obavezni ste ući u sustav PDV-a. Više informacija također možete pročitati i u našim blogovima Webshop vodič: Sve što trebate znati prije otvaranja online trgovine i Zakonski propisi internet trgovine: registracija, regulative i MTU.
Uspješno upravljajte dropshipping poslovanjem
Ako se fokusirate na kvalitetnu nišu, dobro istražite tržište i konkurenciju kako biste ponudili nešto više od onoga što oni nude, surađujete s pouzdanim dobavljačima i imate profesionalan webshop, već ste napravili dosta koraka za uspješan dropshipping. Ne zaboravite pritom na zakonske propise i marketinške alate.